Rozwój osobisty

Masz już dość pracy na etacie? A może jesteś na urlopie macierzyńskim i stwierdziłaś, że w opiekowaniu się dziećmi jesteś naprawdę dobra? Albo po prostu marzy ci się własny biznes? Świetnie – pomyśl zatem o otwarciu żłobka lub klubu dziecięcego. Przeprowadzimy cię przez ten proces krok po kroczku.

Żłobek lub klub dziecięcy – czy jesteś pewna, że właśnie tego chcesz?

Zanim przejdziesz do szczegółów związanych z opieką nad dziećmi, musisz zastanowić się, czy na 100% jest to właśnie to, czym chcesz się zajmować.

Nie chodzi nawet o to, czy lubisz dzieci – wielu przedsiębiorców nie pracuje jako opiekunowie, a jedynie kontroluje firmę i zajmuje się kwestiami prawnymi, księgowymi, kontaktem z nowymi klientami i zatrudnianiem oraz kontrolowaniem pracowników. Chodzi jednak także o pewne ryzyko. Założenie żłobka wydaje się bardzo proste, ale warto pamiętać, że to bardzo delikatna sfera – ludzie oddają ci w opiekę swoje dzieci i uwierz, pod względem wymagań nie zgodzą się na półśrodki. Taką firmę trzeba prowadzić z wyczuciem i wielką kontrolą nad tym, jak traktowane są dzieci i w jaki sposób dba się o ich rozwój. Drobny błąd może natychmiast zniszczyć opinię placówki i sprawić, że nie będzie ona przynosić dochodów.

A co do samych dzieci – ogólnie lepiej byłoby, gdybyś je po prostu lubiła. Jeśli za nimi nie przepadasz, drażnią cię albo irytują, żłobek szybko stanie się twoim małym koszmarem.

Jak założyć żłobek? Krok po kroku

Przede wszystkim powinnaś wiedzieć, czym różni się żłobek od klubu dziecięcego. Otóż w tym pierwszym mogą przebywać dzieci od 20 tygodnia życia, z kolei w tym drugim – od roczku. To w zasadzie najważniejsza różnica. Obie placówki muszą zapewnić dzieciom opiekę i warunki zbliżone do tych domowych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb maluchów, w obu należy też prowadzić zajęcia opiekuńczo-edukacyjne.

1.    Wybranie odpowiedniego lokalu

Obecnie założenie firmy to kwestia jednego dnia, dlatego zajmiesz się tym później – najpierw powinnaś dokładnie przejrzeć listę lokali, które nadawałaby się na twoją działalność, sprawdzić ich dostępności i cen.

Pamiętaj jednak, że takie miejsce musi spełniać określone warunki:

  • w lokalu muszą być w nim dwa główne pomieszczenia – jedno służące do odpoczynku, drugie do zabawy i nauki,
  • lokal musi mieć pozytywną opinię sanepidu oraz straży pożarnej,
  • w pomieszczeniach, gdzie będą znajdować się dzieci, muszą być założone osłony na grzejnikach, ponadto pomieszczenia muszą mieć zabezpieczone drzwi i okna

Jeśli decydujesz się na wynajęcie jednego pomieszczenia w budynku, to musisz pamiętać, że:

  • powierzchnia dla 3-5 dzieci to minimum 16 metrów kwadratowych (i odpowiednie więcej przy większej ilości dzieci – minimum 2 metry na jedno dziecko, jeśli będzie ono 5 godzin dziennie w placówce, 2,5 metra – jeśli będzie dłużej)
  • wysokość pomieszczeń musi wynosić co najmniej 2,5 metra
  • lokal musi być wyposażony w trudnozapalne wykładziny podłogowe oraz co najmniej 4-kilogramową gaśnicę proszkową
  • lokal nie może być przeznaczony dla więcej niż 15 dzieci
  • lokal musi posiadać minimum 2 wyjścia
  • w lokalu musi być możliwość otwierania co najmniej 50% okien
  • musi być tam także miejsce do przetrzymywania środków czystości, przy czym musi być ono niedostępne dla dzieci
  • musi zawierać stanowisko do przewijania dzieci
  • musi mieć pomieszczenie sanitarne z toaletą oraz np. umywalką albo kabiną prysznicową (koniecznie z regulacją ciepłej wody)
  • musi mieć miejsce do przechowywania wierzchniej odzieży

Uwaga! Koszty!

Pamiętaj, że przygotowanie lokalu lub budynku pod żłobek albo klub dziecięcy nie należy do najtańszych wyzwań. W zależności od wielkości pomieszczeń oraz ich stanu na remont, wyposażenie wnętrz i zabawki będziesz musiała wydać od 30 do 100 tysięcy złotych, przy czym zdecydowanie częściej wydatki zbliżają się do tej większej kwoty.

Kwestie prawne

Przejdźmy teraz do znacznie mniej przyjemnych spraw, czyli założenia firmy i podobnych regulacji. Co konkretnie musisz zrobić?

1.    Musisz zarejestrować działalność gospodarczą

Pamiętaj, że możesz wybrać niemal dowolną formę działalności gospodarczej (odpada tylko spółka partnerska). Przeanalizuj zatem wszystkie potencjalne korzyści i zastanów się, co jest dla ciebie najlepsze.

•    Jednoosobowa działalność gospodarcza

Będziesz jedynym właścicielem i nie będziesz musiała prowadzić pełnej księgowości. Dodatkowo – co bardzo ważne, wybierając tę formę, będziesz mogła korzystać z wszelakich ulg i dotacji (warto pomyśleć na przykład o dotacji z urzędu pracy – jeśli jesteś zarejestrowana jako osoba bezrobotna, to udaj się do swojego urzędu i poproś o szczegóły).

Jednoosobową działalność gospodarczą zakłada się w urzędzie gminu lub miasta – w tym celu powinnaś udać się do odpowiedniej placówki i złożyć wniosek CEIDG.

•    Spółka cywilna

Spółka tego typu nie posiada zdolności ani osobowości prawnej. To oznacza, że zarówno ty, jak i twój wspólnik, będziecie odpowiadać własnym majątkiem. To dobry pomysł, jeśli chcesz założyć działalność np. wspólnie z małżonkiem.

•    Spółdzielnia socjalna

Jeżeli masz cztery bezrobotne koleżanki i sama jesteś bezrobotna, to możecie założyć spółdzielnię socjalną. To dobry pomysł na wspólny biznes.

Prowadzenie żłóbka/klubu dziecięcego – jakie PKD?

Dokonując wpisu do CEIDG, będziesz musiała wybrać PKD, czyli punkty z listy Polskiej Klasyfikacji Działalności. Odpowiednie dla żłobka lub klubu dziecięcego PKD to 88.91.Z, czyli działalność żłobków oraz pozostałą opiekę dzienną nad dziećmi, włączając dzieci niepełnosprawne. Pamiętaj jednak, że zamiast tego nie możesz wybrać 85.10.Z., czyli wychowania przedszkolnego.

2.    Musisz wybrać biuro księgowe

Jeśli chcesz (i znasz się na tym), to możesz prowadzić swoją księgowość sama. O wiele wygodniejsze – i niezbyt kosztowne, jest jednak podpisanie umowy z biurem księgowym. Dobry księgowy pomoże ci już na początku, podpowiadając kolejne kroki i wysyłając za ciebie niezbędne dokumenty do urzędu skarbowego czy ZUS-u. To naprawdę wielkie ciężar z głowy!

3.    ZUS

Największą bolączką przedsiębiorców są oczywiście składki ZUS, który obecnie należy płacić w kwocie ponad 1300 złotych.

Musisz jednak pamiętać, że jako nowy przedsiębiorca masz wiele możliwości uniknięcia tak wysokich składek. Przede wszystkim może skorzystać z „Ulgi na start”, czyli nie płacić składki na ubezpieczenia społeczne przez okres 6 miesięcy. Potem możesz korzystać z tzw. preferencyjnego ZUS-u, co oznacza, że zapłacisz tylko około 530 złotych miesięcznie. To naprawdę duże oszczędności, które umożliwiają sprawniejsze rozwijanie się firmy.

Uwaga! Pamiętaj, że ta zasada nie obejmuje osób, które prowadziły działalność w okresie ostatnich 5 lat. Jeśli nie minęło jeszcze 60 miesięcy od zamknięcia poprzedniej firmy, to od razu „wskoczysz” na duży ZUS.

4.    VAT

Jako właścicielkę przedszkola albo klubu dziecięcego nie obowiązuje cię rejestracja VAT – możesz skorzystać ze zwolnienia z tego podatku.

5.    Musisz dokonać wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych

Rejestr taki prowadzony jest przez prezydenta miasta, burmistrza albo wójta. Aby dokonać wpisu, musisz złożyć wniosek w swoim urzędzie gminy lub miasta.

Uwaga! Złożenie wniosku jest płatne – zadzwoń najpierw do właściwego urzędu i dowiedz się, ile będziesz musiała na to wyłożyć.

6.    Musisz zatrudnić pracowników

Jeśli chodzi o wymagania formalne, to musisz wiedzieć, że jeden opiekun może zajmować się maksymalnie ósemką dzieci. Jeśli wśród nich chociaż jeden maluch jest niepełnosprawny, to dzieci może być maksymalnie piątka na jedną osobę sprawującą opiekę. Dodatkowo opiekunowie dzieci, których zatrudnisz, muszą mieć specjalne kwalifikacje. Oznacza to, że może być to położna, pielęgniarka, nauczyciel wychowania przedszkolnego, opiekunka dziecięca, pedagog opiekuńczo-wychowawczy albo nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Jeśli kandydatka nie ma takiego wykształcenia, ale ma wykształcenie średnie i co najmniej dwuletnie doświadczenie albo ukończone szkolenie (280-godzinne), to także możesz ją zatrudnić.

Pamiętaj jednak także, że to, jakich pracowników wybierzesz, w dużej mierze przełoży się na to, jakie opinie będzie miała twoja placówka, a co się z tym wiąże – z zainteresowaniem klientów. Wybieraj osoby czyste, schludne, sympatyczne i wzbudzające zaufanie na pierwszy rzut oka. Jak ognia unikaj „opiekunek”, które przeklinają, palą papierosy albo… które ciągle zmieniają prace. Jeśli to już trzecia praca danej kandydatki w ciągu roku – potraktuj to jako czerwone światło ostrzegawcze. Widocznie coś jest z nią nie tak!

Pamiętaj także, że z początku (przez pierwsze 2-3 miesiące) powinnaś starannie kontrolować swoich pracowników. Obserwuj ich w trakcie pracy, sprawdzaj, czy mają cierpliwość wobec dzieci i odpowiednie podejście do ich opiekunów. Krótko mówiąc – dbaj o to, aby twoi mali podopieczni mieli taką opiekę, jakiej życzyłabyś swoim dzieciom. Jeśli tak będzie, to już naprawdę ogromny krok w stronę sukcesu.

Reklama – jak zachęcić klientów?

Reklama jest dźwignią handlu, więc nie możesz o niej zapominać. Co powinnaś zrobić, aby przyciągnąć uwagę mieszkańców swojego miasta?

1.    Załóż stronę internetową placówki

To rzecz absolutnie niezbędna – bez strony www nie masz szans na przebicie się w interesie. Pamiętaj, aby wybrać dobrego specjalistę, który zadba, aby strona była przyjazna w odbiorze, czytelna i nowoczesna. Jeśli rodzicom twoich potencjalnych podopiecznych spodoba się twoja strona internetowa, to istnieje spora szansa, że zadzwonią!

2.    Załóż fanpage na FB

To drugie biznesowe „must have”. Załóż fanpage, na którym będzie regularnie publikować posty (2-3 razy w tygodniu). Nie musisz od razu publikować zdjęć dzieci, skoro nie ma ich jeszcze w placówce – pokazuj etap remontu, nowe zabawki, podkreślaj, że działacie i zapraszacie rodziców na zapisy już od… - tutaj data. Zacznij przebijać się w internetowym świecie.

3.    Skuś cenami

Każdy tak robi na początku. Przejrzyj ceny u konkurencji i obniż swoje o 50 złotych. Wydaje się niewiele, prawda? A uwierz – to naprawdę ma znaczenie!

4.    Pomyśl o ulotkach

Ulotki to klasyczny, ale wciąż skuteczny sposób na przyciągnięcie klienteli. Nie czekaj więc, tylko zamów projekt u grafika, a potem zatrudnij kogoś do roznoszenia ulotek. Oczywiście najlepiej pozostawiać je w dużych blokowiskach.

Masz zapał, chęci i lubisz dzieci? Dasz radę!

Jeśli masz zapał do pracy, jesteś energiczna i od dawna myślałaś o własnym biznesie, to jest więcej niż pewne, że wszystko ci się uda. I choć z prowadzenia żłobka czy przedszkola nie osiąga się szokująco wysokich przychodów, to na pewno starczy ci na godne i wygodne życie.