Rozwój osobisty

Własny salon fryzjerski to dobry pomysł dla osób przedsiębiorczych i mających doświadczenie w zawodzie. Warto wiedzieć, że każdy może taki salon otworzyć i świadczyć usługi fryzjerskie, gdyż nie są wymagane żadne pozwolenia ani uprawnienia zawodowe. Oczywiście osoba po szkole fryzjerskiej i z odpowiednim doświadczeniem będzie miała większe możliwości i szanse na sukces niż osoba dopiero poznająca tajniki fryzjerstwa. Poniżej przedstawiamy jak otworzyć salon fryzjerski krok po kroku.

Sprawy formalne – założenie firmy

Do prowadzenia salonu fryzjerskiego niezbędne jest posiadanie własnej firmy. Dlatego, jeśli właścicielem salonu będzie:

  • jedna osoba (jeden właściciel) to należy założyć Działalność Gospodarczą
  • dwie lub więcej osób (współwłaścicieli) to należy założyć Spółkę (np. spółkę cywilną)

 

Aby założyć działalność gospodarczą należy:

  • wypełnić formularz CEIDG-1 – czyli wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – i złożyć go w Urzędzie Miasta lub Gminy.  Wniosek jest do pobrania ze strony: www.ceidg.gov.pl

Wniosek można złożyć osobiście w Urzędzie (wariant najbardziej polecany), lub internetowo poprzez powyższą platformę elektroniczną .

We wniosku CEIDG-1 należy podać swoje dane, m.in. nazwę i adres firmy, datę rozpoczęcia działalności i wybraną formę opodatkowania. Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP i zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego oraz ZUS.

  • w terminie do 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy złożyć w ZUS druk ZUA lub ZZA.

Druk ZUA jest zgłoszeniem do opłacania składek społecznych i składki zdrowotnej.

Druk ZZA zgłoszeniem do opłacenia składki zdrowotnej (składa się go wtedy, gdy dodatkowo jesteśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem nie mniejszym niż najniższe wynagrodzenie krajowej).

Druki ZUA i ZZA są do pobrania ze strony: http://www.zus.pl/wzory-formularzy/firmy/dokumenty-zgloszeniowe-i-rozliczeniowe

  • jeśli planujemy zatrudnić pracowników, to w terminie do 7 dni od dnia zawarcia umowy musimy zgłosić ich do ZUS.
  • VAT.  W przypadku rejestracji do VAT najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia świadczenia usług należy złożyć w Urzędzie Skarbowym wniosek VAT-R.

Jeśli obroty w salonie nie będą przekraczały 150 tys. zł w skali roku, wówczas możemy skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT.  Jeśli natomiast nasze obroty przekroczą obrót 150 tys. zł, wówczas musimy złożyć  formularz VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym.

  • zakup kasy fiskalnej. Od stycznia 2015 r. przedsiębiorcy świadczący usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne mają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej.

Wybór odpowiedniego lokalu.

Jest to sprawa bardzo ważna. Jeśli nie będziemy prowadzili salonu fryzjerskiego w wydzielonej części własnego domu, to musimy znaleźć lokal odpowiedni do naszych możliwości finansowych.  Czynsz za lokal jest zazwyczaj uzależniony od standardu i lokalizacji.  Pamiętajmy jednak, że musimy mieć odłożone pieniądze na pierwsze parę miesięcy prowadzenia salonu. Często mija kilka miesięcy, zanim zdobędziesz stałych, regularnych klientów i salon zacznie na siebie zarabiać. Dlatego też wybierzmy taki lokal, który będziemy w stanie utrzymać i opłacić przez pierwszy okres działalności.

Wybierając lokal na salon fryzjerski mamy do wyboru:

  • lokal w galerii handlowej /pasażu
  • własny, niezależny lokal

 

Wybór lokalu w galerii handlowej jest dobrym pomysłem, gdy dysponujemy odpowiednio dużą gotówką. Przez galerie i pasaże przechodzi codziennie dużo potencjalnych Klientów. Lokal taki posiada zazwyczaj duże witryny i jest odpowiednio wkomponowany w sąsiadujące lokale w pasażu handlowym. Lokal taki spełnia również odpowiednie normy (np. odnośnie toalet, oddzielnych dla kobiet, mężczyzn i personelu,  które znajdują się w galerii handlowej).  Minusem jest natomiast cena czynszu za taki lokal. W zależności od galerii handlowej, miasta i powierzchni wynajmowanego lokalu, czynsz lokalu wynosi zazwyczaj w przedziale 10 – 30 tys. zł netto /miesiąc. Wymagana jest również 3-miesięczna kaucja.

 

Dużo tańszym rozwiązaniem jest więc poszukanie własnego lokalu, poza galerią handlową.  Szukając  powinniśmy wybrać taki lokal, który będzie:

  • posiadał odpowiednią, interesującą dla nas wielkość powierzchni
  • dobrze widoczny z ulicy, posiadał duże okna-witryny
  • charakteryzował się dobrym połączeniem komunikacyjnym i dostępem do parkingu.
  • spełniał wymogi lub umożliwiał dostosowanie do wymogów Sanepidu
  • położony w miejscu często uczęszczanym, przy osiedlach mieszkaniowych, w centrum miasta, w rynku itp.

 

Musimy również zwrócić uwagę czy wybrany przez nas lokal:

  • nie jest położony w pobliżu innych, konkurencyjnych salonów fryzjerskich
  • nie jest obciążony długami  (wizyty komornika, nieplanowane rozwiązanie umowy najmu itd.)

Przygotowanie lokalu do działalności fryzjerskiej

Po wybraniu lokalu, musimy dostosować go do działalność fryzjerskiej. W tym celu powinniśmy wydzielić i przygotować następujące strefy:

  • poczekalnia dla klientów,
  • stanowiska do mycia włosów
  • stanowiska fryzjerskie
  • ekspozycje kosmetyków do odsprzedaży
  • pomieszczenie socjalne
  • pomieszczenie sanitarne /toalety dla klientów

 

W sali głównej powinny być minimum dwa stanowiska do strzyżenia.  Należy zapewnić też oddzielne stanowisko do mycia i farbowania włosów, które będzie wyposażone w umywalkę z bieżącą ciepłą i zimną wodą.

 

Salon fryzjerski musi również spełnić wymogi higieniczno – sanitarne. Nakładają one na właściciela obowiązek uwzględnienia w urządzaniu salonu wytycznych odnośnie wyłożenie podłóg i ścian (do wys. 1,6m) przy umywalkach i zlewach materiałami nienasiąkalnymi i łatwymi do utrzymania w czystości. Podłogi oraz ściany powinny być odporne na działanie środków dezynfekujących

 

Ważnym aspektem jest również to aby:

  • zadbać o odpowiednie oświetlenie pomieszczenia oraz stanowiska pracy. Warto zadbać, aby światło padało z wielu punktów, a w miarę możliwości było zbliżone na światła dziennego.
  • uwzględnić miejsce, gdzie klient będzie mógł powiesić wierzchnie okrycie, odłożyć torebkę, teczkę etc.

 

Ważne

Szczegółowe wymogi sanitarne, jakie musi spełniać salon fryzjerski, zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dn. 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Przepis ten został uchylony, jednakże ustawodawca do tej pory nie wydał zastępczego aktu prawnego, w związku z czym Sanepid wciąż opiera się na jego regulacjach.

Zgodnie z treścią rozporządzenia pomieszczenie, w którym świadczone będą usługi fryzjerskie, powinno być zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu - albo stanowić wyodrębnioną część lokalu/budynku.

W salonie fryzjerskim należy wydzielić kilka zasadniczych pomieszczeń, o których mówi wyżej wspomniane rozporządzenie. Wśród nich wymienia się:

- pomieszczenie do świadczenia usług,

- szatnię i poczekalnię,

- pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla klientów,

- miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,

- pomieszczenie (lub szafy) do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,

- miejsce na pojemniki, w których gromadzone są odpady.

 

Zakład powinien posiadać również dostęp do ciepłej i zimnej wody. Niedopuszczalne jest palenie wyrobów tytoniowych w zakładzie (chyba że została wydzielona palarnia) oraz wprowadzanie do niego zwierząt.

 

Po przygotowaniu lokalu pod działalność salonu fryzjerskiego należy jeszcze uzyskać zgodę od Sanepidu, Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej.

Salon fryzjerski – własna marka czy w sieci franczyzowej?

Otwierając salon fryzjerski możemy prowadzić go pod własną nazwą lub też w formie franczyzy pod logiem znanej marki. Zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.

 

Salon fryzjerski pod własną nazwą

Prowadząc salon fryzjerski pod własną marką nie jesteś uzależniona od wymogów sieci franczyzowej. Możesz wprowadzić własne usługi i specjalizację salonu, stosować i sprzedawać preferowane przez siebie produkty i kosmetyki oraz mieć wystrój wg własnego projektu.  Nie ponosisz również kosztów związanych z zakupem licencji i miesięcznych opłat franczyzowych.

Z drugiej strony twoja nowa marka jest nie znana wśród klientów. Musisz zająć się marketingiem i promocją swojego salonu oraz przekonać Klientów do skorzystania z Twoich usług. Klienci muszą również przekonać się do jakości usług i stylizacji jakie oferujesz.

 

Salon fryzjerski w formie franczyzy

Popularne sieci franczyzowe to m.in. Trendy Hair Fashion, Frédéric Moréno, Berendowicz & Kublin , Camille Albane Paris, Jean Louis David, Budny Hair Design i inne.  Zaletą przystąpienia do znanej sieci jest:

  • marka, która będzie przyciągała potencjalnych klientów
  • pomoc przy znalezieniu odpowiedniego lokalu, aranżacji, wyposażeniu
  • szkolenie z zakresu obsługi klienta, technik strzyżeń i koloryzacji
  • niższe ceny (z rabatami) na zakup odpowiednich kosmetyków do salonu

 

Minusy przystąpienia do sieci franczyzowej:

  • koszt zakupu licencji (20 -150 tys. zł, w zależności od wybranej marki)
  • obowiązkowe miesięczne opłaty działanie w ramach sieci (średnio ok. 2-10 tys. zł /miesiąc)
  • konieczność stosowania wyłącznie kosmetyków polecanych przez franczyzobiorcę.
  • długi termin podpisanej umowy

 

 

Trzeba pamiętać, że umowy franczyzowe są podpisywane na kilka lat. Może to być poważny problem, gdy współpraca nie będzie się układała. Dlatego należy dobrze przeanalizować umowę oraz sposoby i warunki jej rozwiązania. Należy zwrócić uwagę zapis, w jakich okolicznościach współpraca może zostać również rozwiązana przez organizatora sieci. Warto również poradzić się prawnika, który sprawdzi, czy w umowie nie kryją się zagrożenia i pułapki.

 

Targi i Festiwale

Reklama