Aktualnosci

Ponad 3 miliony kobiet w Polsce nie chodzi regularnie do ginekologa, a od czasu ogłoszenia epidemii koronawirusa ponad 90%  kobiet z samego województwa świętokrzyskiego nie zrobiło żadnego badania ginekologicznego – wynika z raportu przeprowadzonego w ramach kampanii „W kobiecym interesie”. Blisko 60% Polek nie chodzi do ginekologa, bo się wstydzi, a 70% kobiet uważa, że od czasu ogłoszenia światowej pandemii kobietom trudniej umówić się na wizytę. Dlatego celem II edycji kampanii „W kobiecym interesie” jest stwarzanie warunków do regularnych badań ginekologicznych i pokonywania własnego dyskomfortu w imię wyższego celu – zdrowia. Od 18 lipca w województwie świętokrzyskim w specjalnym mobilnym gabinecie przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje i badania ginekologiczne (USG i cytologia z testem HPV).

Jedną z największych przeszkód w odbywaniu regularnych wizyt ginekologicznych jest wstyd. 59% Polek (7,6 miliona!) podczas pierwszej wizyty u ginekologa odczuwało wstyd, a blisko 50% miało nawet silne poczucie wstydu. To wyniki z badania  dotyczącego opieki ginekologicznej kobiet, które zostało zlecone na potrzeby II edycji kampanii „W kobiecym interesie” i pokazało dużą potrzebę edukacji. Dlatego celem tegorocznej kampanii jest zachęcenie kobiet do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. sposobów pokonywania społecznych i psychologicznych barier w odbywaniu regularnych kontroli zdrowotnych.

Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter Polska, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet. - W tegorocznej edycji kampanii chcemy zmierzyć się ze wstydem i go oswoić. Bariery są w nas, ale musimy sobie z nimi radzić, bo wstyd nie może ograniczać profilaktyki zdrowotnej. Dlatego hasłem II edycji kampanii jest „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”.  Jako firma wspierająca kobiety i ich zdrowie czujemy też potrzebę realnego zaangażowania się w przywrócenie możliwości badań profilaktycznych i odciążenie placówek medycznych, które z powodu COVID-19 wykonywały świadczenia w bardzo ograniczonym zakresie. Mamy nadzieję, że nasza akcja spotka się z zainteresowaniem i mieszkanki województwa świętokrzyskiego zechcą skorzystać z oferowanych przez nas bezpłatnych badań – mówi Aneta Grzegorzewska, rzecznik prasowa w Gedeon Richter Polska – firmie, która jest inicjatorem i organizatorem kampanii.

Co ciekawe, najtrudniejszy moment podczas wizyty u ginekologa to sytuacja, gdy lekarz mówi „Proszę się rozebrać” – aż 43% młodych kobiet odczuwa wtedy wstyd, w szerszej grupie wiekowej (do 65 lat) jest on relatywnie mniejszy – deklaruje go co trzecia (31%).

- Wizyta u ginekologa powinna być dla kobiet tym samym co wizyta u fryzjera czy dentysty. Trzeba się umówić i przynajmniej raz w roku się pokazać. Do wizyty nie trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać. I przede wszystkim nie bać się, bo fotel ginekologiczny może najwygodniejszy nie jest, za to profilaktyczne badanie można przeprowadzić zazwyczaj bardzo sprawnie i bezboleśnie – zachęca dr nauk med. Grzegorz Południewski, lekarz ginekolog-położnik z Kliniki Gameta w Warszawie.

Tymczasem w Polsce powodem pierwszej wizyty u ginekologa są zazwyczaj problemy zdrowotne, na drugim miejscu jest ciąża, a na trzecim chęć rozpoczęcia współżycia. Dlatego podczas kampanii „W kobiecym interesie” zachęcamy wszystkie Polki, by chodziły do ginekologa jak są zdrowe – w trosce o własny komfort, dbanie o siebie i o swoich bliskich. Tym bardziej, że wspomniane już badania pokazują, iż 51% kobiet po zakończeniu wizyty odczuwa spokój, a co trzecia (33%) – zadowolenie z siebie, więc warto!

Gedeon Richter Polska, którego misją jest troska o zdrowie kobiet, dostrzegł potrzebę edukacji kobiet w obszarze konieczności odbywania regularnych wizyt u ginekologa i stworzył w tym roku specjalną ulotkę-poradnik. Będzie ona dostępna online oraz wręczana paniom, które zgłoszą się na bezpłatne badania przeprowadzane w ramach kampanii (lista miast poniżej). W poradniku znajdują się przydatne informacje, jak się przygotować do wizyty, o co warto zapytać lekarza oraz jakie badania robić w różnych okresach życia kobiety.

Podczas akcji mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 10 miejscowości zlokalizowanych w województwach świętokrzyskim, małopolskim i śląskim, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG. Zapisy na konsultacje i bezpłatne badania ginekologiczne przyjmowane są osobiście w recepcji gabinetu mobilnego w dniu badania. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego liczy się kolejność zgłoszeń.

Trasa bezpłatnych konsultacji ginekologicznych i badań dla kobiet w ramach II edycji kampanii „W kobiecym interesie”:

  • 18 lipca - Sędziszów, Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Dworcowa 20A
  • 19 lipca - Skarżysko-Kamienna, Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji - Hala Sportowa, ul. Henryka Sienkiewicza 34
  • 25 lipca - Miechów, Centrum Kultury i Sportu - Kryta pływalnia, ul. Marii Konopnickiej 4
  • 26 lipca - Starachowice, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Szkolna 14
  • 1 sierpnia - Skawina, Basen Camena, Centrum Kultury i Sportu w Skawinie, ul. Żwirki i Wigury 11
  • 2 sierpnia - Bochnia, kryta pływalnia przy Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji Bochnia, Proszówki 365
  • 8 sierpnia - Piekary Śląskie, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Olimpijska 3
  • 9 sierpnia - Dąbrowa Górnicza, Nemo Świat Rozrywki, Aleja Róż 1
  • 15 sierpnia - Rybnik, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - pływalnia kryta Akwarium, ul. Jastrzębska 3A
  • 16 sierpnia - Ruda Śląska, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - Stadion, ul. Czarnoleśna 14A

Mapa miejsc, które odwiedzi mobilny gabinet ginekologiczny podczas akcji „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”, kalendarium badań oraz poradnik jak przygotować się do wizyty są dostępne pod linkiem: www.wkobiecyminteresie.pl

II edycja kampanii „W kobiecym interesie” została objęta honorowym patronatem Marszałka Województwa Świętokrzyskiego, a także miast, w których odbywają się akcje: Burmistrza Miasta Sędziszów, Prezydenta Miasta Skarżysko-Kamienna, Prezydenta Miasta Starachowice. Patronatem merytorycznym akcję objęło Polskie Towarzystwo Ginekologii Onkologicznej organizacje pacjenckie: Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości i Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Ginekologiczno-Onkologicznymi Magnolia. Partnerem akcji została również firma Intimex, która wypożyczyła ultrasonograf na bezpłatne badania w regionach.