Moda

To, jak prezentujemy się w pracy, ma ogromne znaczenie – dzięki ubiorowi możemy być postrzegane jako osoby profesjonalne i zaangażowane albo… wręcz przeciwnie. Nasz wizerunek jest ważny przede wszystkim w niektórych miejscach zatrudnienia, takich jak biuro, urząd czy duża korporacja. Jak zatem ubrać się do pracy w urzędzie, a jak do pracy w biurze?

O ile komponowanie stylizacji do pracy w sklepie czy na magazynie nie przysparza nam zazwyczaj większych trudności, o tyle już kwestia ubrania się do biura czy urzędu może spędzić nam sen z powiek. Niestety, do tego tematu trzeba się porządnie przyłożyć, ponieważ to właśnie to, jak wyglądamy, często znacząco wpływa na naszą ocenę – wydaną przez współpracowników, szefa czy klientów. Będąc dobrze ubrana, pokazujesz innym, że ich szanujesz i z należytą powagą podchodzisz do swoich obowiązków.

A zatem – jak się ubrać do pracy w biurze czy urzędzie? Mamy dla ciebie całą masę przydatnych wskazówek.

Ubiór do pracy w biurze – najważniejsze zasady

•    Neutralne barwy

Do biura, urzędu czy jakiejkolwiek podobnej pracy nie pasują krzykliwe kolory – są po prostu nie na miejscu. Jeżeli chcesz mieć pewność, że kolorystycznie wszystko jest ok, to decyduj się zatem na neutralne barwy. Są to przede wszystkim kolory ziemi, czyli beże, brązy, brudne, ciemne zielenie oraz biel. Dodatkowo dozwolone są wszelkiego typu szarości (od ciemnych po popielate), a także granat, czerń, zieleń butelkowa oraz bordo.

Jako elementy stylizacji dobrze będą też prezentowały się pastelowe kolory, przede wszystkim „przybrudzony” różowy.

•    Klasyczne sukienki

Jeżeli nie wiesz, jaki strój do pracy w biurze będzie odpowiedni, to postaw na klasykę, czyli na dopasowaną sukienkę. Już zdobyłaś wiedzę na temat dopuszczalnych kolorów. Oprócz tego powinnaś mieć świadomość, że sukienka może być zrobiona z bawełny, wiskozy albo wełny tweed, że najlepsze są modele o długości „ciut przed kolano”, oraz że odpadają materiały np. ze złotą czy srebrną nitką. Sukienka może łagodnie opinać twoje ciało, ale w żadnym wypadku nie może być bardzo obcisła.

•    Spodnie – tylko konkretne modele

Nie przepadasz za sukienkami i dalej nie wiesz, jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną do biura albo już do samej pracy? Nie ma problemu – spodnie też są mile widziane, ale oczywiście tylko niektóre ich modele. Przykładem są na przykład klasyczne, czarne rurki (z tkaniny, nie z jeansu!), bardzo popularne teraz spodnie typu cullotes (szerokie, do połowy łydki) albo po prostu klasyczne, zawsze eleganckie cygaretki. Pamiętaj, że te ostatnie szczególnie modnie się prezentują z efektownym wiązaniem z przodu.

Naturalnie do takich spodni powinnaś założyć odpowiednią bluzkę. Powinna być delikatna i lejąca się – na przykład z wiskozy. I tutaj od razu ważna wskazówka: jeśli interesuje cię, jak się ubrać na rozmowę kwalifikacyjną do biura latem, to pamiętaj, aby w domu sprawdzić, czy na materiale bardzo mocno zaznaczają się mokre plamy. Jeśli tak – zrezygnuj z danej bluzki. Podpowiedź numer dwa: na białym kolorze takich plam niemal nigdy nie widać, a przy okazji jest to jedna z najbardziej eleganckich barw.

Uwaga! Chyba nie musimy dodawać, że bluzkę zawsze należy wkładać w spodnie?

•    Kombinezony

Kolejnym dobrym ciuchem, który naprawdę sprawdzi się w biurze, jest kombinezon. Jeżeli wybierzesz model z wąskimi spodniami i dopasujesz do niego krótką, tkaninową marynarkę oraz wysokie szpilki, to z całą pewnością będziesz prezentowała się co najmniej odpowiednio. Kombinezony zawojowały biurowy świat i słusznie – z nimi tworzy się naprawdę wygodne, a zarazem eleganckie stylizacje.

•    Spódnice

Aby urozmaicić strój do pracy w urzędzie, warto raz na jakiś czas postawić na spódnicę. Naturalnie nie mogą być to przypadkowo wyjęte z szafy ciuchy. Spódnice idealne do biura to przede wszystkim modele ołówkowe, które niemal od razu stwarzają wrażenie profesjonalizmu i jak żadne inne kojarzą się ze stylem biurowym. Naturalnie musisz pamiętać, że do spódnicy ołówkowej pasuje przede wszystkim obuwie na wysokich obcasach – nie możesz połączyć takiego ciucha z baletkami.

•    Marynarki

Powinnaś mieć ich co najmniej kilka, jeśli nie kilkanaście. To właśnie marynarki będą zwieńczeniem, a wręcz wisienką na torcie twoich stylizacji. Pamiętaj, żeby wybierać te nowoczesne – długie, z delikatnych materiałów, koniecznie odrobinę dopasowane. Tylko takie, w połączeniu z wąskimi spodniami, delikatnymi bluzkami oraz szpilkami sprawią, że będziesz wyglądała nie tylko profesjonalnie, ale i modnie.

Jak się ubrać do pracy – wzory

Czy biurowy dress code dopuszcza w ogóle jakieś wzory? Oczywiście! Na pewno możesz założyć ubrania w delikatne, pionowe paseczki (pamiętaj jedynie, żeby nie łączyć pasków np. na marynarce i spodniach), w delikatną kratkę albo w dyskretne kropki. To, czego powinnaś natomiast unikać, to kwiaty – wyjątkiem są tylko drobne, blade kwiatuszki na bluzce.

Poza wzorami, sposobem na urozmaicenie stylizacji jest wybieranie ubrań, które mają różne faktury. Czasem wystarczy wybrać marynarkę z delikatnymi tłoczeniami albo zamszową spódnicę, aby całość zaczęła prezentować się w zupełnie nowy sposób.

Ubiór do pracy w biurze – twoja baza

Jeśli codziennie stajesz przed dylematem, jak się ubrać do pracy w urzędzie albo w biurze, to dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie bazy odpowiednich ciuchów, które będziesz mogła swobodne ze sobą łączyć. Na bazę tę składają się:

•    kilka par wąskich spodni (kolory: zgnita zieleń, beż, brąz, czerń),

•    kilka marynarek (długich i krótkich, ale zawsze dopasowanych) w odcieniach beżu i szarości,

•    kilka lejących się bluzek (o różnym kroju, np. kopertowe, z falbankami czy kawałkiem ozdobnej koronki) oraz kilka koszul w delikatne wzory,

•    cieliste oraz czarne szpilki,

•    sztywne, eleganckie torby.

Uwaga! Pamiętaj, że torebka może być tym, co będzie cię wyróżniać. Na pewno nie zaprezentujesz się nieprofesjonalnie, jeśli np. do beżowo-czarnej stylizacji dołożysz czerwoną torbę.

Ważna wskazówka: Tym, czym również możesz urozmaicić swoją stylizację, jednocześnie dodając sobie szyku, jest skinny scarf, czyli delikatny, bardzo długi i cienki szalik. Owinięty wokół szyi (lekko niestarannie) będzie świetny, stylowym uzupełnieniem całości.

Jak ubrać się do pracy, gdy panuje w niej luźniejsza atmosfera?

Nie w każdym biurze panuje ściśle określony dress code. Jeśli twoje stanowisko pozwala na coś więcej niż czerń, beże, szarości i brązy, to zdecydowanie warto poszaleć z motywami. Jak się ubrać do pracy w biurze, jeśli nie musisz sztywno trzymać się zasad?

Przede wszystkim pomyśl o marynarskich klimatach – są bardzo eleganckie (zwłaszcza w połączeniu z delikatną, złotą biżuterią),a jednocześnie nieco inne niż standardowy, biurowy dress code. Może być to na przykład granatowa, luźna marynarka w pasy, nałożona na elegancką, białą bluzkę i połączona z granatowymi cygaretkami. Jeśli do takiej stylizacji dołożysz czerwony, cienki pasek i szpilki, będziesz wyglądała olśniewająco.

Inny pomysł to panterka, ale w bardzo eleganckim wydaniu – na przykład w formie eleganckiego, stonowanego printu na wiskozowej koszuli, którą możesz założyć razem z czarnymi spodniami cullotes, szpilkami i jasnobrązową marynarką. Do tego naturalnie złote dodatki i sztywna torebka.

Śmiało możesz też postawić na ciepłe kardigany – muszą jednak wyglądać na nowe i być wysokiej jakości. W końcu, jeśli atmosfera w twojej pracy jest naprawdę całkiem luźna, możesz włożyć nawet futrzaną kamizelkę albo mokasyny.

Ubiór do pracy w biurze – czego nie wolno ci robić?

Wiesz już, jak możesz ubierać się do pracy. Ale czy wiesz, czego absolutnie zakładać nie powinnaś? Jeśli nie masz pewności, które stylizacje odbiorą ci twój cały profesjonalizm, to mamy dla ciebie kilka cennych uwag.

1.    Nie noś ubrań z głębokim dekoltem.

Nie chodzi już nawet o to, że to nie wypada, tyle że po prostu wypadniesz niekorzystnie. Dekolt zostaw sobie na imprezę, randkę albo jakiekolwiek inne miejsce, w którym chcesz podkreślić swoją kobiecość. W pracy powinnaś kłaść nacisk na inne cechy.

2.    Nie zakładaj mini.

Zarówno twoja sukienka, jak i spódnica, muszą mieć optymalną długość. Przez „optymalną” rozumie się tę przed kolano lub dłuższą (przy czym spódnice maksi też nie są dobrze widziane w biurze). Jeśli nie wiesz, jak ubrać się do pracy, bo masz tylko krótkie sukienki, to musisz udać się na zakupy.

3.    Nie zakładaj niczego prześwitującego.

Znowu – nie to miejsce, nie ten czas. Prześwitujące tkaniny kuszą i prowokują do spojrzeń, a ponadto utrudniają skupienie się innym pracownikom. Taki strój do pracy to zaprzeczenie profesjonalizmu.

4.    Jeansy

Wiele kobiet przełamuje biznesowy dress code i zakłada jeansy do pracy w korporacji czy biurze. Klasyczne podejście do tematu mówi jednak, że to błąd – jeansu dozwolone są na zdecydowanie bardziej luźne okazje (jak choćby grill czy wypad do kina). Jeżeli zależy ci na tym, aby prezentować się nieskazitelnie i robić świetne wrażenie na współpracownikach i klientach, to nie zakładaj jeansów.

5.    T-shirt

Dokładnie jak wyżej – nie ta okazja, nie te okoliczności. T-shirt nie pasuje do biura, a już na pewno  niekorzystnie będzie prezentował się ten z mniej lub bardziej grzecznymi napisami na przodzie.

6.    Sneakersy, trampki

Zapewne je uwielbiasz – jak każda z nas. Są cudownie wygodne, niezniszczalne i świetnie prezentują się w towarzystwie luźnej, dzianinowej marynarki i spodni z dziurami. Tyle tylko, że w biurze wyglądają jak nie z tej bajki. Jeżeli chcesz wyglądać dobrze i wzbudzać zaufanie, to zapomnij o takich butach w godzinach pracy. Postaw na szpilki – one zawsze dodają klasy.

Strój do pracy – ważne dodatki

Wiesz już, jaki strój do pracy w banku, korporacji, urzędzie czy biurze będzie odpowiedni. Teraz czas na uzgodnienie kwestii dodatków. Jakie wybrać?

Przede wszystkim pamiętaj, że twoja biżuteria powinna być bardzo, ale to bardzo stonowana. Zapomnij o wielkich kolczykach kołach czy gigantycznych wisiorach. Etniczne kolczyki też nie będą odpowiednie do pracy w biurze. Przydadzą się za to małe perełki albo kamyki, mile widziana jest także drobna, złota biżuteria. Ponadto pamiętaj o minimalizmie – w tym przypadku im mniej, tym więcej.

Koniecznie musisz kupić sobie także minimum dwa albo trzy eleganckie zegarki, najlepiej te z modną, dużą tarczą. Zadbaj o to, aby i one dobrze komponowały się z całością – w tym celu muszą mieć odpowiednie, stonowane kolory.

Na koniec pamiętaj o dwóch rzeczach. Po pierwsze – przemyśl noszenie okularów „zerówek” (nie korygują wzroku, pełnią funkcję ozdobną). Badania wskazują, że osoby noszące okulary kojarzą się z inteligencją i wzbudzają zaufanie. Druga sprawa – perfumy. Możesz ich używać, ale pamiętaj, że nie mogą być to ciężkie zapachy, a dwa psiknięcia rano z pewnością w zupełności wystarczą.