Własny salon fryzjerski to dobry pomysł dla osób przedsiębiorczych i mających doświadczenie w zawodzie. Warto wiedzieć, że każdy może taki salon otworzyć i świadczyć usługi fryzjerskie, gdyż nie są wymagane żadne pozwolenia ani uprawnienia zawodowe. Oczywiście osoba po szkole fryzjerskiej i z odpowiednim doświadczeniem będzie miała większe możliwości i szanse na sukces niż osoba dopiero poznająca tajniki fryzjerstwa. Poniżej przedstawiamy jak otworzyć salon fryzjerski krok po kroku.
Do prowadzenia salonu fryzjerskiego niezbędne jest posiadanie własnej firmy. Dlatego, jeśli właścicielem salonu będzie:
Aby założyć działalność gospodarczą należy:
Wniosek można złożyć osobiście w Urzędzie (wariant najbardziej polecany), lub internetowo poprzez powyższą platformę elektroniczną .
We wniosku CEIDG-1 należy podać swoje dane, m.in. nazwę i adres firmy, datę rozpoczęcia działalności i wybraną formę opodatkowania. Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wnioskiem o nadanie numeru REGON i NIP i zgłoszeniem do Urzędu Skarbowego oraz ZUS.
Druk ZUA jest zgłoszeniem do opłacania składek społecznych i składki zdrowotnej.
Druk ZZA zgłoszeniem do opłacenia składki zdrowotnej (składa się go wtedy, gdy dodatkowo jesteśmy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem nie mniejszym niż najniższe wynagrodzenie krajowej).
Druki ZUA i ZZA są do pobrania ze strony: http://www.zus.pl/wzory-formularzy/firmy/dokumenty-zgloszeniowe-i-rozliczeniowe
Jeśli obroty w salonie nie będą przekraczały 150 tys. zł w skali roku, wówczas możemy skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Jeśli natomiast nasze obroty przekroczą obrót 150 tys. zł, wówczas musimy złożyć formularz VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym.
Jest to sprawa bardzo ważna. Jeśli nie będziemy prowadzili salonu fryzjerskiego w wydzielonej części własnego domu, to musimy znaleźć lokal odpowiedni do naszych możliwości finansowych. Czynsz za lokal jest zazwyczaj uzależniony od standardu i lokalizacji. Pamiętajmy jednak, że musimy mieć odłożone pieniądze na pierwsze parę miesięcy prowadzenia salonu. Często mija kilka miesięcy, zanim zdobędziesz stałych, regularnych klientów i salon zacznie na siebie zarabiać. Dlatego też wybierzmy taki lokal, który będziemy w stanie utrzymać i opłacić przez pierwszy okres działalności.
Wybierając lokal na salon fryzjerski mamy do wyboru:
Wybór lokalu w galerii handlowej jest dobrym pomysłem, gdy dysponujemy odpowiednio dużą gotówką. Przez galerie i pasaże przechodzi codziennie dużo potencjalnych Klientów. Lokal taki posiada zazwyczaj duże witryny i jest odpowiednio wkomponowany w sąsiadujące lokale w pasażu handlowym. Lokal taki spełnia również odpowiednie normy (np. odnośnie toalet, oddzielnych dla kobiet, mężczyzn i personelu, które znajdują się w galerii handlowej). Minusem jest natomiast cena czynszu za taki lokal. W zależności od galerii handlowej, miasta i powierzchni wynajmowanego lokalu, czynsz lokalu wynosi zazwyczaj w przedziale 10 – 30 tys. zł netto /miesiąc. Wymagana jest również 3-miesięczna kaucja.
Dużo tańszym rozwiązaniem jest więc poszukanie własnego lokalu, poza galerią handlową. Szukając powinniśmy wybrać taki lokal, który będzie:
Musimy również zwrócić uwagę czy wybrany przez nas lokal:
Po wybraniu lokalu, musimy dostosować go do działalność fryzjerskiej. W tym celu powinniśmy wydzielić i przygotować następujące strefy:
W sali głównej powinny być minimum dwa stanowiska do strzyżenia. Należy zapewnić też oddzielne stanowisko do mycia i farbowania włosów, które będzie wyposażone w umywalkę z bieżącą ciepłą i zimną wodą.
Salon fryzjerski musi również spełnić wymogi higieniczno – sanitarne. Nakładają one na właściciela obowiązek uwzględnienia w urządzaniu salonu wytycznych odnośnie wyłożenie podłóg i ścian (do wys. 1,6m) przy umywalkach i zlewach materiałami nienasiąkalnymi i łatwymi do utrzymania w czystości. Podłogi oraz ściany powinny być odporne na działanie środków dezynfekujących
Ważnym aspektem jest również to aby:
Szczegółowe wymogi sanitarne, jakie musi spełniać salon fryzjerski, zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dn. 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Przepis ten został uchylony, jednakże ustawodawca do tej pory nie wydał zastępczego aktu prawnego, w związku z czym Sanepid wciąż opiera się na jego regulacjach.
Zgodnie z treścią rozporządzenia pomieszczenie, w którym świadczone będą usługi fryzjerskie, powinno być zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu - albo stanowić wyodrębnioną część lokalu/budynku.
W salonie fryzjerskim należy wydzielić kilka zasadniczych pomieszczeń, o których mówi wyżej wspomniane rozporządzenie. Wśród nich wymienia się:
- pomieszczenie do świadczenia usług,
- szatnię i poczekalnię,
- pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla klientów,
- miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymania czystości,
- pomieszczenie (lub szafy) do przechowywania preparatów kosmetycznych oraz czystej i brudnej bielizny,
- miejsce na pojemniki, w których gromadzone są odpady.
Zakład powinien posiadać również dostęp do ciepłej i zimnej wody. Niedopuszczalne jest palenie wyrobów tytoniowych w zakładzie (chyba że została wydzielona palarnia) oraz wprowadzanie do niego zwierząt.
Po przygotowaniu lokalu pod działalność salonu fryzjerskiego należy jeszcze uzyskać zgodę od Sanepidu, Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Straży Pożarnej.
Otwierając salon fryzjerski możemy prowadzić go pod własną nazwą lub też w formie franczyzy pod logiem znanej marki. Zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.
Salon fryzjerski pod własną nazwą
Prowadząc salon fryzjerski pod własną marką nie jesteś uzależniona od wymogów sieci franczyzowej. Możesz wprowadzić własne usługi i specjalizację salonu, stosować i sprzedawać preferowane przez siebie produkty i kosmetyki oraz mieć wystrój wg własnego projektu. Nie ponosisz również kosztów związanych z zakupem licencji i miesięcznych opłat franczyzowych.
Z drugiej strony twoja nowa marka jest nie znana wśród klientów. Musisz zająć się marketingiem i promocją swojego salonu oraz przekonać Klientów do skorzystania z Twoich usług. Klienci muszą również przekonać się do jakości usług i stylizacji jakie oferujesz.
Salon fryzjerski w formie franczyzy
Popularne sieci franczyzowe to m.in. Trendy Hair Fashion, Frédéric Moréno, Berendowicz & Kublin , Camille Albane Paris, Jean Louis David, Budny Hair Design i inne. Zaletą przystąpienia do znanej sieci jest:
Minusy przystąpienia do sieci franczyzowej:
Trzeba pamiętać, że umowy franczyzowe są podpisywane na kilka lat. Może to być poważny problem, gdy współpraca nie będzie się układała. Dlatego należy dobrze przeanalizować umowę oraz sposoby i warunki jej rozwiązania. Należy zwrócić uwagę zapis, w jakich okolicznościach współpraca może zostać również rozwiązana przez organizatora sieci. Warto również poradzić się prawnika, który sprawdzi, czy w umowie nie kryją się zagrożenia i pułapki.